میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

برای اولین بار

دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۰، ۱۰:۰۷ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم


همه ویژگی های بکر و زیبای سریال وضعیت سفید به کنار، امشب در حالیکه فقط یک قسمت به پایان این مجموعه زیبا باقی مانده، تصاویری پخش شد که در تاریخ فیلم و سریال هایی که به وقایع دهه شصت می پردازند بی نظیر بود.

تا به حال هرچه فیلم درباره جنگ هشت ساله ایران و عراق ساخته شده یا ضد جنگ بوده یا آن را به شوخی و خنده گرفته و یا فقط تقلیدی بوده از تصاویر جنگی چند فیلم هالیوودی با یک داستان عاشقانه که فقط در فضای ایران دهه شصت می گذشت... اما سریال وضعیت سفید، علاوه بر اینکه زندگی مردم مرکز ایران را در دوران بمباران های موشکی نشان داد، ارتقای شخصیت انسانها در همجواری با جنگ را نیز به تصویر کشید.

شخصیت مرکزی فیلم یعنی امیر که بیشتر بار داستانی حول و حوش او می گذرد، ابتدا نوجوانی بی خیال و خوش گذران و یاغی و بی توجه به اصول و عقاید است اما با گذشت زمان در طول سریال و با شکست ها و مواجهه هایش با داستان زندگی افراد خانواده اش و درس گرفتن از آنها، کم کم پخته تر می شود و عاقل.
تا جایی که در قسمتی که امشب پخش شد، شهادت دوستان و همسایه هایش چنان او را متاثر می کند که تصمیم می گیرد بیکار ننشیند و به جبهه برود...

زیبایی سریال وضعیت سفید جایی است که قهرمان داستان در مقابل چهار انگیزه برای رفتن به جبهه قرار می گیرد... یکی از این انگیزه ها را وقتی پیش می آید که برای شیرین کادو خریده بود و در کیفش گذاشته بود اما لو رفت و برای فرار از آبروریزی هایش به اردوی جنگی می رود تا چشم در چشم دیگران نشود... انگیزه دوم جایی است که شور و هیجان ناشی از شهادت دوستان او را به اصطلاح جو گیر می کند تا به جبهه برود... اما خیال شیرین که حکم ناموس خیالی او را دارد روبروی چشمش با گلوله دشمن کشته می شود و او اینبار با انگیزه ای سوم، نه برای فرار از مردم و نه از روی جو زدگی، بلکه عاقلانه و برای دفاع از ناموس و کشور، عزم رفتن به جبهه نبرد با دشمن می کند.

تا به اینجای کار برای اولین بار در تاریخ فیلم سازی جنگی ایران، مفهوم جنگ تحمیلی، تصویری می شود... جایی که شیرین درها را قفل می کند تا دشمنی که پشت در است وارد نشود... و حالا امیر برای دفاع از شیرین، مجبور است که بجنگد... سازندگان سریال وضعیت سفید، تحمیلی بودن جنگ برای ما را بسیار زیبا نشان دادند.


کار همینجا تمام نشد... شاید امیر هنوز به آن پختگی نرسیده که انگیزه چهارم برای رفتن به جبهه را درک کند اما... حتماً کسانی مثل شهاب، این انگیزه را درک کرده اند... انگیزه ای مقدس که جنگ تحمیلی ما را تبدیل به دفاع مقدس می کند... انگیزه ای فراتر از ناموس و کشور... انگیزه دفاع از خدا و دفاع از دین خدا و دفاع از رسالت رسول خدا و ادمه اطهار و پاسداری از این انقلاب اسلامی تا زمان ظهور آخرین حجت خدا... همین انگیزه مقدس است که باعث می شود تا شهاب، هر جا نام مقدس خدا را روی برگه ها و اعلان ها می بیند، جدایش کند تا مورد بی احترامی قرار نگیرد... اسماء مقدس خدا را جمع می کند و از آنها پاسداری می کند و جانش را هم برای همین انگیزه می دهد.

وصیت شهاب رساندن این اسماء مقدس به امیر است تا امیر هم این انگیزه را دریابد... آنجا که امیر عزم سفر می کند و لباسی ساده به تن دارد با تمثالی از شهید؛ و نام های خدا را به آب می سپارد... نمی دانیم او انگیزه چهارم را دریافته یا نه اما حتی اگر خودش هم نداند، کاری خواهد کرد تا نام خداوند برای همیشه در سرزمین ایران جاری باشد... جاری تا ظهور مهدی -عجل الله تعال فرجه-.
  • میلاد پسندیده

نظرات (۸)

  • چشم انتظار
  • آفرین که در مورد این سریال زیبا نوشتی دمت گرم.
  • سایه/روشن
  • عکس چه اغراق معنایی قشنگی داره.
    نتونستم دربارش ننویسم.
    تمنای روشنایی از ذرات نور.
    فوق العاده س.
    پاسخ:
    واقعاً عکاس ماهری داشت این سریال: vaziyatsefid.ir
    واقعا زیبا بود.
    به ما هم سر بزن اخوی
  • چوک دیریا
  • میلاد جان زیبا بود و دلنشین تا حالا اینجوری فک نکرده بودم درباره سریال
    ولی جالب بود امیر شهید نشد که کار کلیشه ای بشه
    پاسخ:
    حتی به شیرین هم نرسید که کلیشه ای تر بشه!!
  • منم میلادم
  • سریال وضعیت سفید واقعا از لحاظ انتخاب لوکیشن و بازیگر و از همه مهم تر فیلنامه عالی بود.
    اما این تلاش برای ساختن این فیلم وقتی مثمر ثمر خواهد بود که فیلم بعدی که پخش میکنن در سادگی با وضعیت سفید هماهنگی داشته باشه.
    نه مثل اون شبکه هایی که بعد یه فیلم تاثیر گذار بصیرت گرایانه یه سریال عاطفی آبکی میذارن.
  • شهید سید علی اکبر بی بی شهربانویی
  • با سلام به شما. من به علت دور بودن متاسفانه نتونستم ابن سریال را ببینم حتما در جام جم اروپا هم پخش خواهد کرد. مرسی از اطلاع رسانیتون چون من شخصا تا مطمئن نشم که فیلمی یا سریالی ارزش وقت گذاشتن را ندارد نمیبینم و با توضیحات شما علاقه مند شدم حتماببینم و شایددبتونم سرچ کنم و با اینترنت ببینم. دستتون درد نکند. در این ایام برای ما هم دعا کنید.
  • ستاره خرازی
  • نزدیک دو ماه از این پست میگذره
    فکر کنم اولین باره که وارد وبلاگ شما شدم
    واقعا وضعیت سفید رو دوست داشتم
    تحلیل و نقد تو اینترنت راجع بش زیاد خوندم ولی فکر میکنم تحلیل به زیبایی این نخونده بودم کوتاه و بسیار زیبا
    ممنون
    وای این عددای عبارت تصویر چقدر سخت قابل خوندنن، چین؟
    پاسخ:
    سپاس... کدوم عددا ؟!!
    درود.

    بسیار زیبا و ظریف بود.

    دریای بصیرتتان،بی ساحل.

    بدرود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.