میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

نبرد فرشتگان قصاب با ارواح سرگردان!

جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۰۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

فیلم «فرشتگان قصاب» ساخته ی آقای سهیل سلیمی، شب پنجشنبه 21 شهریور 1392 ساعت22 از شبکه یک پخش شد... فیلم درباره لشکرکشی آمریکا به افغانستان به بهانه حملات یازده سپتامبر 2001 در زمان و مکانی تقریبا نامشخص اتفاق میافتد! که در فیلمی با داعیه واقعی بودن موضوعش، مانعی بزرگ برای باورپذیری است.

شاید نقطه قوت فیلم تصاویر زیبا و جلوه های خوش ساخت در مقایسه با بودجه کم آن باشد. درباره باورپذیر نبودن فضا و لهجه های افغانی و آمریکایی در فیلمی که نه حمایت مالی شد و نه اجازه اکران یافت و فقط 23 روز فیلمبرداری اش طول کشید، نمیتوان سخن گفت.

اما میتوان درباره حمایت های فکری از این فیلم، بحث کرد. وقتی نام بزرگ استاد حسن عباسی روی تیتراژ فیلمی نقش ببندد، انتظار مخاطبی که ایشان را میشناسد، از فیلم بالا خواهد بود. 


داستان از این قرار است: مدرسه ای منفجر میشود که معلمش یک زن افغانی است. شوهر او در کمپ سازمان ملل بعنوان مترجم فعالیت دارد. شوهر لیستی از مکتب خانه ها را به یک پرستار میدهد... بعدا می فهمیم این پرستار، یک یهودی!! است که در پوشش صلیب سرخ، به قاچاق اعضای بدن می پردازد و انفجار مدرسه هم با هماهنگی او و فرمانده نظامیان آمریکایی انجام شده تا اعضای بدن کودکان مدرسه را خارج کنن...


ماجرایی عجیب که باز هم حول باورپذیر در آوردنِ آن بحثی نداریم... مسئله آنجاست که خانوم معلم از زیر آوار در می آید و همراه چند دختر دانش آوز در انبار مدرسه مخفی میشود و در انتهای فیلم از انبار خارج میشود تا مقابل شلیک گلوله سرباز آمریکایی به شوهرش بایستد اما گلوله از او عبور میکند و با خارج شدن روح از بدن شوهر، می فهمیم که در تمام این مدت، خانوم معلم یک روح سرگردان بوده!! 

نشانه گذاری های ناشیانه ای هم در طول فیلم انجام میشود... مثلا بالافاصله بعد از نشان دادن حلقه ازدواج در دستی که از آوار بیرون مانده، تصویر کات میشود به دستان نوازشگر خانوم معلم بر سر دختران با همان حلقه... یا کات خوردن بی درنگ از نگاه کردن معلم به ساعتش که در مچ دارد و همان ساعت که خورد شده روی زمین افتاده است! که در تمام این اوقات به خودمان میگوییم که اشتباه میکنیم و چنین تفکر غیر اسلامی ای در فیلم نخواهد بود... اما زهی خیال باطل.


باید از آقای حسن عباسی این سوال را پرسید که چگونه در فیلمی که نام ایشان را بعنوان مشاورش یدک میکشد، باید روایت از نگاه یک روح سرگردان بنا شود؟ 

و چگونه ایشان با وجود این همه سخنرانی در باب عالم برزخ و جهان های موازی، به وجود مسئله غیر اسلامیِ سرگردانی روح در دنیا اعتراض نکرده است؟

آیا ایشان اعتقاد دارند که روح میتواند پس از مرگ، از مرگ خودش بی اطلاع باشد؟ مگر نه اینکه پس از مرگ، همه پرده ها میافتد و روح با خارج شدن از جسمِ محدودش، به علم نامحدود میرسد؟ با این حساب، آیا ایشان فیلم معروف هالیوودی «دیگران» با مضمون مشابه را هم تایید میکنند؟!

و یا اینکه همه این اتفاقات اساسی در فیلمنامه به دور از چشم ایشان بوده و آقای عباسی تا هم اکنون، فیلم «فرشتگان قصاب» را ندیده اند تا بر علیه فیلم تکذیبیه بدهند و خودشان را مبرا کنند؟ الله اعلم...


کاش بگویند که دخالتی در این فیلم نداشتند وگرنه چه امیدی می توان داشت به کسانی که ما اینها را از حرف خودشان آموخته ایم ولی در عمل، چیز دیگری نشان مان داده اند؟!


اللهم اجعل عواقبت امورنا خیرا

  • میلاد پسندیده

نظرات (۱۵)

نمیدونم روح میتونه بعدمرگ ازمرگ خودش بی خبرباشه؟آخه تاحالانمردم.!!!یاد اون دوربین مخفیه افتادم دیدید؟خیلی باحاله مرده تادم سکته میره بدبخت!!
پاسخ:
توی همه چیز که نباید تجربه شخصی داشت... منم اینا رو بر اساس حرفای همین کارشناسان گفتم
یعنی کارشناسامردن؟!خب همیشه انسان های بزرگ خودشون روفدای مامیکنند!واالله تاجایی که خوندم شماهمش برضدحسن عباسی صحبت کردید.بالاخره این کارشناساکیان؟هموناکه مردن یاحسن عباسی.نبینم دیگه کسی به لهجه خراسان توهین کنه.اونوقت مجبورمیشم یادآوربشم لهجه تابلوشون اندررادیو.اوهوووم.
پاسخ:
اولا که پیر داغر داشت انگلیسی رو به لهجه عربی حرف میزد و میخواست ادای لهجه آمریکایی رو در بیاره... و نمیدونم این وسط لهجه خراسانی از کجا اومد؟!
ثانیا همونطور که در انتهای متن گفته شد، ما اینها رو از خود استاد عباسی یاد گرفتیم
ثالثا ائمه که درباره پس از مرگ حرف زدن رو هم یعنی قبول ندارید چون قبل از گفتن فلان حدیث، از دنیا نرفته بودن؟!!

یا امام رضا...

ﺁﺭﺍﻡ ﮐﻦ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﯽ ﺷﻮﺭ ﻭ ﻧﻮﺍﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ؛

ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ ﻭ ﺩﻣَﺖ ﮔﺮﻡ ﺩﺍﺭﯼ ﻫﻮﺍﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ؛

ﺍﺯ ﺳﻔﺮﮤ ﮐﺮﯾﻤﺎﻥ ﻋﻤﺮﯼ ﺳﺖ ﻓﯿﺾ ﺑﺮﺩﯾﻢ؛

ﭘﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺗﻮ ﮐﺴﯿﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ...
  • پوریا رودبارانی
  • عجب ...

    در اسلام روح سرگردان وجود ندارد
    مدیر گروه قرآن و تفسیر مؤسسه امام خمینی‌(ره) با نادرست خواندن تعیین شرط برای ورود روح به رؤیای دیگران،گفت: مطابق آموزه‌های اسلامی «روح سرگردان» وجود ندارد. .
    حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس درباره ماهیت و چرایی «روح» و شرایط آن در کما که این روزها در مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» به تصویر کشیده شده،‌ بیان داشت: طبق دلایل عقلی و آموزه‌های دینی معتقد هستیم که غیر از جسم انسان که بعد مادی است و غیر از آثار مادی که برای جسم مترتب است، یک عنصر دیگری در وجود انسان است که نه مادی است، نه آثار ماده دارد و به طور کلی از خصوصیات ماده منزه هست و این روح انسانی است که هویت واقعی‌ انسان را تشکیل می‌دهد؛ یعنی آنچه که مربوط به انسانیت انسان می‌شود، به خصوص اگر رشد و سقوطی برای انسان حاصل ‌شود، این سقوط و رشد به روح او وابسته است.......ادامه در لینک
    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/64285/%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
    میلاد جان خسته نباشی. راستش خیلی کوتاه میگم لطفا در مورد مواردی که ازشون سر در نمیاری مطلب ننویس. یه نگاهی به نوشته های منتقدان صاحب نام می انداختی می دیدی بزرگان چی میگن بعد این نقد بی خاصیت رو مینوشتی.
    نقد فیلی که 34ال منتظرش بودیم رو میخوندی کلی از سوالات کودکانت دیگه مطرح نمیشد. بزرگ شو!
    مرد باش و این متن رو بزار منتشر بشه
    این فیلم در رابطه با قاچاق اعضای بدن و ظلمی که به جهان اسلام توسط صهیونیست ها و آمریکایی ها صورت گرفته بود نه در مورد جهان پس از مرگ. فیلمساز که قصد نداشته به اتفاقات پس از مرگ بپردازد بلکه این موضوع در جهت جذابیت بیشتر داستان نوشته شده است. شما که قصد دارید نقد بنویسید از این به بعد با دقت بیشتری فیلم ببینید تا دچار این اشتباهات فاحش نشوید.
    پاسخ:
    اشتباه فاحش رو فیلمساز مرتکب شد که در انتها ناگهان فیلم رو به حاشیه برد... در حالیکه اصلا لزومی نداشت و گیسو میتونست با پریدن جلوی شوهر شهید بشه! نه اینکه نماد افغانستان و نماد نسلهای آینده افغانستان از همون اول مرده باشن و خودشون هم انقراض خودشون خبر نداشته باشن!
  • سید امیر روزبهانی
  • آقــــا میلاد خیلی از مرحله پرتی فیلم پر از حرفهای مهم و استراتژیک که کل پیکره استکبارو به لرزه در می یاره و بعد تو گیر کردی تو این موضوع که روح سرگردان داریم یا نه!!!!!!!!!!!
    برای اطلاع شما میگم که اولا درام داستان اصلا فرصت این فکر بخودی که شما داشتی به مخاطب نمی ده دوما احتمال جا ماندن روح بعد از مرگهای ناگهانی بسیار بالا گزارش شده و هم در پزشکی و هم علوم دینی هیچ جواب قطعی بهش داده نشده!!! به قولی بین علما اختلافه!!!!!!
    وقت می زاشتی یه متن خوب از تاثیر اشغال که در فیلم به زیبایی نمایش داده شده می نوشتی از دروغ رسانه ای که فیلم بهش می پردازه ، از یازده سپتامبر ،.... یا نه اگه خیلی احساس بچه موسلمونی داری میدیدی که چطور انتهای فیلم یه گذاره شیعی رو بین اون همه جلوه های ویژه بخورد مخاطب داد، حتما نمی دونی کجا رو میگم!!!!
    تپه ی بلندی که در انتهای کار ناجیه داره از بالای اون فاجعه رو نگاه میکنه خودش یه کتب حرف داره ، قدم اولش اینه که گیر نمیکردی تو روح سرگردان و به یاد قتلگاه حسین ع می افتادی و نگاهی که زینب وار دراه از بالا به گودال قتلگاه میشه!!!!
    یه نگاه به خودت بنداز، توبه کن و یه متن دیگه بنویس!!
    کاش فیلم رو خوب دیده بودی!!
    قلمت خوبه اما در خدمت اسلام و قرآن نیست!!
    نمی دونی ساختن همچین فیلمی یعنی جنگیدن با سینمای فریدون جیرانیها و اصغر فرهادی هاست!!
    یه نگاه به خودت بنداز، توبه کن و یه متن دیگه بنویس!!
    اینا امروز سرباز امام زمانشونن که دارن از فکر و جونشون وقت میزارن!!
    ولی یکی مثل تو پاشو انداخت رو پاش و تو خونه نشسته و راحت فیلم رو دیده که کشف کنه روح سرگردان هست یانه!!
    یه نگاه به خودت بنداز، توبه کن و یه متن دیگه بنویس!!
    پاسخ:
    بقیه موارد رو دیگران نوشتن و مینویسن ان شاء الله... همه متنها که نباید شبیه هم باشه... و همشون هم که نباید به به و چه چه باشه... اگر دنبال پیشرفت باشیم، از اینکه کسی اشکالاتمون رو بگه و ما رفعشون کنیم، استقبال میکنیم... تازه خوبه اینجا فقط در یک مورد سوال پرسیده شد و به بقیه موارد نقدی وارد نشد!
    اگه اینجا شبکه اجتماعی بودومیتونستم رای بدم به نظرآقای روزبهانی 100 تا مثبت میدادم.............

    اللهم اجعل عواقبت امورنا خیرا

    بله
    البته الان کامل خوندم دیگه بااینم مخالفم!!!!!!!!!!!!!
    که یه نگاه به خودت بنداز، توبه کن و یه متن دیگه بنویس!!
    نظرات مفیدی اینجا نوشته شده بود .. استفاده کردم
    یاحق
  • حسن امکانی
  • باسلام!
    سایتتون خیلی خیلی پیشرفت داشته بهتون تبریک میگم...
    ببخشید مدت بسیار طولانی نبودم حالا ممنون میشم به وبسایت جدیدمون سر بزنید و با هم تبادل لینک داشته باشیم!!!
    سلام..تروخدایه وبتون روبه روزکنید.من افسران دیگه نمیتونم بیاد.حداقل اینجامیام.دلم پوسید.به روزکنید......
    پاسخ:
    سلام... افسران چرا نمیاین؟! 
    اینجا رو هم کاری مطلبی ندارم که بذارم... ببخشید :(
    آخه من اینترنت ندارم اینجا.باگوشی میام.افسران هم سنگین سخت بازمیشه.حوصلمم سرشده .
    پاسخ:
    الآن برای اینکه حوصلتون سر نشه، بنده باید برنامه های شاد و مفرحی برای شما تدارک ببینم آیا؟!
    دعاتون میکنم عوضش.خداهیچ مسلمونی روگرفتارشمانکنه.!
    پاسخ:
    :(
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.