میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

میلاد پسندیده

گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی

پهلوانان نامدارانی ناشناسند

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم





داشتم یک نرم افزار اندرویدی شاهنامه را مرور میکردم که ابیات زائد را حذف کرده بود و اشعار برتر داستان های رستم را در خودش جا داده بود. از زمان گرشاسب و نبرد رستم نوجوان با فیل سپید تا کشته شدن رستم کهنسال به دست نابرادری نامردش شقاد؛ میخواندم و اینبار چیزی توجهم را بیش از پیش به خود جلب کرد... نـــام

بی شک رستم، نامدار ترین پهلوان شاهنامه است. اما از آغاز اینگونه نبود. روزی که با بچه محلهای بزرگتر از خودش در مثلا قهوه خانه آن زمان پاتوق کرده بودند و مشغول عیش و نوش بودند، همه او را آقازاده ای می دانستند که از شهرت پدرش زال برای پیشبرد کارش استفاده می کند و از خودش چیزی ندارد... اما چیزی نگذشت که فیل سپید رم کرده در بازار را چنان بر زمین کوفت که نسلش منقرض شد!

وقتی برای مبارزه با لشکریان متجاوز تورانی به میدان رفت هم کسی خود او را نمی شناخت... یکی گفت این پور زال است که با گرز سام آمدست... جوان است و جویای «نــام» آمدست
نامدار هم شد زمانی که کمربند افراسیاب را میگرفت و کشان کشان به لشکر خودی میاورد... افسوس که بند کمر دشمن باز شد و همین شد کینه ای برای غصه های فردای رستمی که آن روز 15 ساله بود.

اما خودش تمایلی به گفتن نامش نداشت... حتی آن زمان که میانسال مردی بود و برای نجات کیکاووس از هفت خان گذشت و در برابر پرس و جوی اولاد (پهلوان مازندرانی) می گوید:

به گوش تو گر نام من بگذرد  /  دم و جان و خون و دلت بفسرد

هران مام کاو چون تو زاید پسر  /  کفن دوز خوانیمش ار مویه‌گر


و یا سالها بعد که فرزند نادیده اش سهراب در میدان جنگ بارها از نام او می پرسد و رستم به رسم همیشه نشانش را مخفی نگه میدارد.

و یا در بزرگترین جنگ شاهنامه که در دوران اوج نامداری رستم است ولی آن زمان که رهام (پهلوانی ایرانی) از دست اشکبوس (پهلوان تورانی) می گریزد و سر به کوه میگذارد و باعث استهزای لشکر ایران میشود، رستم بدون همه سلاح های مشهورش و بدون رخش به میدان میرود و کسی او را نمی شناسد... اشکبوس هم که نامش را می پرسد:


تهمتن چنین داد پاسخ که نام /  چه پرسی کزین پس نبینی تو کام

مرا مادرم نام مرگ تو کرد  / زمانه مرا پتک ترگ تو کرد


حتی از اینها فراتر هم می رود و برای اینکه کسی او را نشناسد و بتواند بیژن را از چاه پدر منیژه آزاد کند، تغییر چهره و لباس میدهد. اما هرکس که سنگ بزرگ بر سر چاه را برداشته می بیند، اولین گمانش رستم است!

و گویی این رسم پهلوان ایرانی است که برتر از همه رزم آوران باشد و نامش عالمگیر شده باشد اما باز هم کسی او را نشناسد و خودش هم لذت نبرد از اینکه نامش را جلوتر از کارش بیاورد... چون وقتی غیر ممکن ها را به بهترین شکل، ممکن کرد، همه به یک نام گمان می برند.
شاید هیچ وقت هم به یقین نداند که بود... اما مهم نیست... مهم آن اتفاق است که رقم خورده و ایران را در برابر دشمنانش سرشکسته نکرده است. حال هرکس که باعثش بوده، بوده باشد. به یقین ایرانی است... پهلوان است.


روز فرهنگ پهلوانی بر همه دلیران گمنام این سرزمین مبارک باد.


  • میلاد پسندیده

نظرات (۸)

  • طرح با تو حرف می زند
  • سلام میلاد
    در این مطلبhttp://miladpasandideh.blog.ir/1392/08/06/ya-hosein-poster
    با چه نرم افزار و پلاگینی سه بعدی کردی؟
    و این حالت برجسته رو بهش دادی؟
    توضیح اگه میشه بهم بده خیلی دوس دارم تایپو هام رو اینجوری کنم
    پاسخ:
    سلام
    پلاگین Alain Skin Eye Candy 7 هست که خیلی قابلیت های مختلف دیگه هم داره
  • وبلاگ شهید یوسف فدائی نژاد
  • سومین یادوار شهدای تیپ ویژه صابرین شمالغرب

    ویژه مراسم پاسدار رشید اسلام یوسف فدائی نژاد

    http://yosoffadaeinejad.blogfa.com/post-86.aspx
    سلام.با اجازتون ما از پوستر شق القمر شما با کمی تغییر تو پیجمون تو اینستاگرام استفاده کردیم.حلال بفرمایید.
    @bahare_quran
    این روزها شنیده می شود که گفته شده است « پهنای باند اینترنت » موجب کم بارانی و عذاب خشکسالی شده است ، بنابر آنچه که در متن دین آمده ، مسلم است گناه منجر به بلاهایی مثل خسکسالی هم می شود ولی تا آنجا که در متون دینی ما روشن است ، در رتبه بندی گناهان ، گناهانی شدّت و خباثت بیشتری دارند که با آبروی مؤمن بازی کند و بنابر این در روایات غیبت بدتر از بدترین گناهان دانسته شده و تهمت و اهانت به مومن کمترینی خوانده شده است که شخص را از دین خارج و کافر می کند !
    بنابر این در اسلام راستین دفاع دیگر مؤمنان از مؤمنی که مورد چنین ظلمی قرار گرفته اوجب واجبات است به خصوص که آن مؤمن در صف اول مبارزه با استکبار داخل و خارج و دشمن درجه یک صهیوینست باشد .http://seyed332ht.blogfa.com/post-169.aspx
    سلام علیکم
    خداقوت
    سالم باشید و حاجت روا
  • وبلاگ شهید یوسف فدائی نژاد
  • ســومـــین یــــادوار شــــهدای تیپ ویژه صـــابرین شمالغـــرب/ ویـــژه مراســم پاســدار رشید اســـلام شهــیدیـــوســـف فـــدائی نژاد
  • پایگاه جوان انقلابی
  • باسلام
    باتوجه به ارزشی بودن شما در عرضه فضای مجازی ، پیشنهاد تبادل پیوند و بنر با سایت جوان انقلابی را با افتخار به شما تقدیم میدارم.
    از ویژگی های این تبادل پیوند این است که با اهیمـت به شــناخت بیشتر نیروهای انقـلابی از یکدیـگر برای انجام مجاهدت های انقلابی ، فرهنگی و مـذهبی تصمیم گرفتـیم که از این پـس کلیه مطالب ارزشـمند تولیدی ، جـذاب و اثرگذار سایت ها و وبلاگهای مـختلف را در سایت جوان انقلابی بصورت ویژه و فراگیر در قسمت« وبلاگستان » و «لینکستان » جوان انقلابی پوشش دهیم و از همه فعـالین عرصه فرهـنگی و بخصوص شما دوست عزیز دعوت می نماییم.
    شما میتوایند برای کسب اطلاعات بیشنر به آدرس زیر بروید.
    http://javanenghelabi.ir/?p=19682
    و پس از ازائه پیشنهاد برای تبادل پیوند با جوان انقلابی و درج پیوند و بنر جوان انقلابی در وبلاگ خود و همچنین درج پیوند شما در سایت جوان انقلابی ، با ارسال مطالب خود برای ما ، در سایت جوان انقلابی منتشر خواهد شد.
    درصورت داشتن پرسش و ابهامی در خدمت شما هستم
    بانو محمدتبار – ساری

    http://javanenghelabi.ir/
    info@javanenghelabi.ir

  • طرح با تو حرف می زند
  • سلام میلاد
    بهم سر بزن خوشحال میشم اشکالات موجود در طرح هام رو بهم گوش زد کنی تا بتونم با استفاده از نظراتت کارهام رو بهتر کنم
    منتظرم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.